Plan pracy Pedagoga Szkolnego
Zespół Szkół nr 3 w Dęblinie
Szkoła Podstawowa nr 3
PLAN PRACY PEDAGOGA SZKOLNEGO
ROK SZKOLNY 2017/2018
Celem pracy pedagoga szkolnego jest tworzenie sprzyjających dla konstruktywnego rozwoju dzieci i młodzieży warunków opiekuńczo – wychowawczych, usuwanie luk lub łagodzenie przeszkód w prawidłowym przebiegu rozwoju i socjalizacji.
Plan opracowano w oparciu o:
- Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty ( Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.)
- Rozporządzenie MEN z dn. 30 kwietnia 2013r. w sprawie udzielania i organizacji pomocy psychologiczno- pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach.
- Rozporządzenie MEN z dnia 31.01.2003r.w sprawie szczegółowych form działalności wychowawczej i zapobiegawczej wśród dzieci i młodzieży zagrożonych uzależnieniem.
Opracowanie: mgr Magdalena Czermińska
Zgodnie z przepisami prawa oświatowego do zadań pedagoga w szkole należy
1) prowadzenie badań i działań diagnostycznych uczniów, w tym diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia przyczyn niepowodzeń edukacyjnych oraz wspieranie mocnych stron uczniów;
2) diagnozowanie sytuacji wychowawczej w szkole w celu rozwiązywania problemów wychowawczych oraz wspierania rozwoju uczniów;
3) udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach odpowiednich do rozpoznanych potrzeb;
4) podejmowanie działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży;
5) minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania oraz inicjowanie różnych form pomocy w środowisku szkolnym i pozaszkolnym uczniów;
6) inicjowanie i prowadzenie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych;
7) pomoc rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień uczniów;
8) wspieranie nauczycieli, wychowawców i innych specjalistów w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Powyższe zadania wyznaczyły szczegółowy plan działań:
ZADANIA |
METODY I ŚRODKI REALIZACJI |
TERMIN |
OGÓLNO-WYCHOWAWCZE, - dokonywanie oceny sytuacji wychowawczej w szkole, - dbanie o realizację obowiązku szkolnego przez uczniów, - kontakt z rodzicami i pomoc metodyczna w rozwiązywaniu trudności wychowawczych. - koordynacja prac z zakresu orientacji szkolno-zawodowej, |
1. Ocena sytuacji wychowawczej w szkole poprzez przeanalizowanie na koniec semestrów wydarzeń, podjętych działań, ankiet przeprowadzonych w klasach, ich opracowań, pogadanek. 2. Wykonanie diagnozy środowiska szkolnego ze szczególnym uwzględnieniem rodzin wielodzietnych, rozbitych, bezrobotnych, zagrożonych demoralizacją itp., poprzez:
3. Rozpoznawanie bieżących sytuacji problemowych w szkole. Podejmowanie działań interwencyjnych i mediacyjnych. Pomoc przy rozwiązywaniu konfliktów rówieśniczych 4. Ocena realizacji obowiązku szkolnego, monitoring absencji uczniów w szkole:
5. Prowadzenie poradnictwa dla rodziców:
(publikacja na stronie internetowej szkoły).
6. Wspomaganie rodziców w zakresie umiejętności pedagogicznych, wychowawczych i poprawy komunikacji w rodzinie. 7. Aktywna współpraca z wychowawcami i nauczycielami w zakresie działań opiekuńczo-wychowawczych, wspólne rozwiązywanie trudnych sytuacji wychowawczych, udzielanie wsparcia emocjonalnego oraz pomoc w kontaktach z uczniami i rodzicami. 8. Zorganizowanie zajęć warsztatowych służących samopoznaniu i określeniu predyspozycji zawodowych, doskonalące umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej i współdziałania oraz umiejętności planowania własnej kariery zawodowej. 9. Udzielanie uczniom indywidualnych porad na podstawie informacji zebranych z wykorzystaniem takich metod, jak rozmowa doradcza, wywiad, analiza dokumentów, wyniki obserwacji w trakcie zajęć warsztatowych. 10. Udzielanie uczniom i ich rodzicom informacji o zawodach, instytucjach kształcących i szkolących oraz o aktualnej sytuacji na rynku pracy. 11. Gromadzenie informacji o zawodach, drogach uzyskiwania kwalifikacji zawodowych oraz potrzebach rynku pracy w celu udostępnienia ich uczniom, rodzicom i nauczycielom. 12. Współpraca z instytucjami zewnętrznymi w celu gromadzenia informacji o zawodach oraz sytuacji na rynku pracy. 13. Organizacja szczegółowych badań zawodoznawczych przeprowadzonych przez psychologa z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Dęblinie 14. Udzielanie uczniom pomocy w internetowej rekrutacji do szkół ponadgimnazjalnych. |
Styczeń, czerwiec 2017 Październik-listopad 2016
Na bieżąco Na bieżąco
Na bieżąco
2 x w roku Na bieżąco
Luty-marzec 2017
Termin do uzgodnienia Maj-czerwiec 2017 |
PROFILAKTYKA - profilaktyka uzależnień, - przeciwdziałanie agresji, - psychoedukacja, - profilaktyka wychowawcza - stosowanie środków zaradczych zapobiegających niedostosowaniu społecznemu uczniów.
|
1. Prowadzenie profilaktyki uzależnień - przeciwdziałanie paleniu tytoniu, spożywania alkoholu i używania narkotyków:
2. Ograniczenie zainteresowania młodych ludzi środkami psychoaktywnymi i "negatywnymi" subkulturami oraz pokazanie alternatywnych "sposobów życia". 3. Przeciwdziałanie agresji (werbalnej i fizycznej):
4. Obserwacja zachowania uczniów pod kątem zachowań ryzykownych. 5. Psychoedukacja w zakresie kształtowania podstawowych umiejętności interpersonalnych (rozwiązywanie konfliktów, komunikacja werbalna i niewerbalna, asertywność, konstruktywne wyrażanie uczuć, relacje rówieśnicze i relacje rodzice-dzieci) oraz intrapersonalnych (m.in. poznanie siebie, umiejętność trafnej samooceny, myślenie twórcze). 6. Poddawanie uczniów zagrożonych niedostosowaniem społecznym systematycznej kontroli i ocenie, wdrażanie ich do przestrzegania obowiązujących norm społecznych. 7. Opieka nad uczniami wymagającymi szczególnej pomocy:
8. Konsultacje z dyrekcją szkoły, wychowawcami, kuratorami sądowymi w zakresie przeciwdziałania agresji i przemocy wśród uczniów. 9.Realizacja programów profilaktyczno-wychowawczych:
|
Na bieżąco
Na bieżąco Na bieżąco
Wg potrzeb
Na bieżąco
Na bieżąco Wg potrzeb |
ELIMINOWANIE PRZYCZYN NIEPOWODZEŃ SZKOLNYCH - organizowanie pomocy w wyrównywaniu braków w wiadomościach szkolnych wśród uczniów napotykających szczególne trudności w nauce, - pomoc nauczycielom w organizowaniu i prowadzeniu zespołów wyrównawczych, - organizowanie nauczania indywidualnego oraz zajęć wyrównawczych. |
1. Objęcie uczniów sprawiających trudności w realizacji procesu dydaktyczno-wychowawczego różnymi formami pomocy:
2. Pomoc w rozwiązywaniu trudnych sytuacji życiowych dzieci i ich problemów szkolnych. Podejmowanie środków zaradczych. 3. Udzielanie pomocy nauczycielom w:
4. Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla dzieci ze Specjalnymi Potrzebami Edukacyjnymi (realizacja zadań wynikająca z rozporządzenia o Pomocy Psychologiczno-pedagogicznej):
5. Informowanie uczniów i ich rodziców o możliwości uczestnictwa dzieci w zajęciach wyrównawczych, kółkach zainteresowań i zajęciach pozalekcyjnych oraz konsultacjach indywidualnych z nauczycielami poszczególnych przedmiotów. 6. Współpraca z pracownikami Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w zakresie opieki nad uczniami:
|
Na bieżąco
Na bieżąco
Na bieżąco
Wrzesień 2016
Na bieżąco Na bieżąco |
INDYWIDUALNA OPIEKA PEDAGOGICZNA |
1. Udzielanie dzieciom i młodzieży pomocy w eliminowaniu napięć psychicznych nawarstwiających się na tle niepowodzeń szkolnych. 2. Udzielanie pomocy uczniom (poradnictwo psychospołeczne) w rozwiązywaniu trudności powstających na tle konfliktów rodzinnych. 3. Udzielanie pomocy uczniom mającym trudności w kontaktach z rówieśnikami i środowiskiem:
4. Analiza postępów w nauce uczniów pozostających pod opieką pedagoga. 5.Umożliwienie uczniom z trudnościami szkolnymi lub sprawiającymi problemy wychowawcze odbycie badań psychologiczno-pedagogicznych. Ścisły kontakt z PPP. Rozmowy z rodzicami, mające na celu skłonienie rodziców do odbycia badań psychologiczno-pedagogicznych przez ich dzieci.
|
Wg potrzeb Wg potrzeb
Na bieżąco Na bieżąco Wg potrzeb |
POMOC MATERIALNA UCZNIOM
|
- organizowanie pomocy materialnej oraz opieki nad uczniami znajdującymi się w trudnych warunkach materialnych, - współpraca z instytucjami pozaszkolnymi w sprawach zapewnienia właściwych warunków socjalno-bytowych i opieki nad dziećmi i młodzieżą. |
Wg potrzeb |
INNE ZADANIA: - organizacja egzaminu gimnazjalnego, - ewaluacja wewnątrzszkolna, |
1. Przygotowanie deklaracji dla rodziców odnośnie przystąpienia do części egzaminu gimnazjalnego z języka obcego nowożytnego; 2. Przygotowanie procedur zdawania egzaminu gimnazjalnego w formie dostosowanej do indywidualnych potrzeb uczniów; 3. Udział w spotkaniach zespołów nadzorujących przebieg egzaminu gimnazjalnego – przygotowanie materiałów; 4. Pomoc w przygotowaniu próbnego i właściwego egzaminu gimnazjalnego; 5. Koordynowanie pracy zespołów do spraw ewaluacji wewnątrzszkolnej:
|
Wrzesień-październik 2016 Listopad 2016, luty 2016 Kwiecień 2016 Na bieżąco |
ORGANIZACJA PRACY WŁASNEJ |
1. Stała współpraca z władzami szkoły, wychowawcami, nauczycielami, samorządem szkolnym, pielęgniarką szkolną w rozwiązywaniu problemów opiekuńczo-wychowawczych. 2. Współpraca z następującymi instytucjami:
- ustalanie terminów badań dla uczniów przejawiających trudności szkolne, - koordynowanie działań zmierzających do korzystania przez dzieci z grup terapeutycznych, - indywidualne konsultacje z pracownikami, - koordynowanie badań przesiewowych dla dzieci najmłodszych, oraz innych badań grupowych na terenie szkoły,
3. Zapewnienie w tygodniowym rozkładzie zajęć możliwości kontaktowania się uczniów i rodziców. 4. Prowadzenie dokumentacji:
|
Przez cały rok
Wg potrzeb
Przez cały rok |