Zespół Szkolno - Przedszkolny nr 3 w Dęblinie

Zespół Szkolno - Przedszkolny nr 3 w Dęblinie

 

08-530 Dęblin

ul. Tysiąclecia 25

Tel.:(81) 880-19-60

Tel. kom. 694-434-526

E-mail: zsnr3deblin@wp.pl

Plan pracy Pedagoga Szkolnego

 

Zespół Szkół nr 3 w Dęblinie

Szkoła Podstawowa nr 3

 

PLAN PRACY PEDAGOGA SZKOLNEGO

ROK SZKOLNY 2017/2018

 

Celem pracy pedagoga szkolnego jest tworzenie sprzyjających dla konstruktywnego rozwoju dzieci i młodzieży warunków opiekuńczo – wychowawczych, usuwanie luk lub łagodzenie przeszkód w prawidłowym przebiegu rozwoju i socjalizacji.

 

Plan opracowano w oparciu o:

- Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty ( Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.)

- Rozporządzenie MEN z dn. 30 kwietnia 2013r. w sprawie udzielania i organizacji pomocy psychologiczno- pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach.

- Rozporządzenie MEN z dnia 31.01.2003r.w sprawie szczegółowych form działalności wychowawczej i zapobiegawczej wśród dzieci i młodzieży zagrożonych uzależnieniem.

 

 

 

                                                                                                       Opracowanie: mgr Magdalena Czermińska

 

Zgodnie z przepisami prawa oświatowego do zadań pedagoga w szkole należy

1) prowadzenie badań i działań diagnostycznych uczniów, w tym diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych  i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia przyczyn niepowodzeń edukacyjnych oraz wspieranie mocnych stron uczniów;

2) diagnozowanie sytuacji wychowawczej w szkole w celu rozwiązywania problemów wychowawczych oraz wspierania rozwoju uczniów;

3) udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach odpowiednich do rozpoznanych potrzeb;

4) podejmowanie działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży;

5) minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania oraz inicjowanie różnych  form pomocy w środowisku szkolnym i pozaszkolnym uczniów;

6) inicjowanie i prowadzenie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych;

7) pomoc rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień uczniów;

8) wspieranie nauczycieli, wychowawców i innych specjalistów w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

 

 

 

 

 

 

 

 

Powyższe zadania wyznaczyły szczegółowy plan działań:

ZADANIA

METODY I ŚRODKI REALIZACJI

TERMIN

OGÓLNO-WYCHOWAWCZE,

- dokonywanie oceny sytuacji wychowawczej w szkole,

- dbanie o realizację obowiązku szkolnego przez uczniów,

- kontakt z rodzicami i pomoc metodyczna w rozwiązywaniu trudności wychowawczych.

- koordynacja prac z zakresu orientacji szkolno-zawodowej,

1. Ocena sytuacji wychowawczej w szkole poprzez przeanalizowanie na koniec semestrów wydarzeń, podjętych działań, ankiet przeprowadzonych w klasach, ich opracowań, pogadanek.

2.  Wykonanie diagnozy środowiska szkolnego ze szczególnym uwzględnieniem rodzin wielodzietnych, rozbitych, bezrobotnych, zagrożonych demoralizacją itp., poprzez:

  • ·         wywiady nauczycielami,
  • ·         kwestionariusz wypełniony przez każdego wychowawcę w szkole (aktualizacja danych),
  • ·         obserwację uczniów w szkole.

3. Rozpoznawanie bieżących sytuacji problemowych w szkole. Podejmowanie działań interwencyjnych i mediacyjnych. Pomoc przy rozwiązywaniu konfliktów rówieśniczych

4. Ocena realizacji obowiązku szkolnego, monitoring absencji uczniów w szkole:

  • ·         kontrola dzienników lekcyjnych i frekwencji uczniów;
  • ·         prowadzenie zestawienia obecności uczniów w szkole dla klas gimnazjalnych;
  • ·         telefoniczne zawiadamianie rodziców;
  • ·         organizowanie spotkań z rodzicami uczniów o najwyższej absencji, spisywanie kontraktów;
  • ·         wysyłanie upomnień do rodziców;
  • ·         wizyty w domach tych uczniów;
  • ·         informowanie Sądu dla Nieletnich w najtrudniejszych sytuacjach;
  • ·         indywidualne rozmowy z uczniami;.

5. Prowadzenie poradnictwa dla rodziców:

  • ·         udzielanie porad, konsultacji ułatwiających rozwiązanie trudności wychowawczych w rodzinach i w życiu szkolnym.
  • ·         przygotowywanie ulotek, artykułów dla rodziców,

(publikacja na stronie internetowej szkoły).

  • ·         pedagogizacja rodziców – przygotowanie i poprowadzenie mini szkolenia dla rodziców (tematyka do uzgodnienia)

6. Wspomaganie rodziców w zakresie umiejętności pedagogicznych, wychowawczych i poprawy komunikacji w rodzinie.

7. Aktywna współpraca z wychowawcami  i nauczycielami w zakresie działań opiekuńczo-wychowawczych, wspólne rozwiązywanie trudnych sytuacji wychowawczych, udzielanie wsparcia emocjonalnego oraz pomoc w kontaktach z uczniami i rodzicami.

8. Zorganizowanie zajęć warsztatowych służących samopoznaniu i określeniu predyspozycji  zawodowych, doskonalące umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej  i współdziałania oraz umiejętności planowania własnej kariery zawodowej.

9. Udzielanie uczniom indywidualnych porad na podstawie informacji zebranych  z wykorzystaniem takich metod, jak rozmowa doradcza, wywiad, analiza dokumentów, wyniki obserwacji w trakcie zajęć warsztatowych.

10. Udzielanie uczniom i ich rodzicom informacji  o zawodach, instytucjach kształcących  i szkolących oraz o aktualnej sytuacji na rynku pracy.

11. Gromadzenie informacji o zawodach, drogach uzyskiwania kwalifikacji zawodowych oraz potrzebach rynku pracy w celu udostępnienia ich uczniom, rodzicom i nauczycielom.

12. Współpraca z instytucjami zewnętrznymi w celu gromadzenia informacji o zawodach oraz sytuacji na rynku pracy.

13. Organizacja szczegółowych badań zawodoznawczych przeprowadzonych przez psychologa z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Dęblinie

14. Udzielanie uczniom pomocy w internetowej rekrutacji do szkół ponadgimnazjalnych.

Styczeń, czerwiec 2017

Październik-listopad 2016

 

Na bieżąco

Na bieżąco

 

 

 

 

 

Na bieżąco

 

2 x w roku

Na bieżąco

 

 

Luty-marzec 2017

 

 

 

 

 

Termin do uzgodnienia

Maj-czerwiec 2017

PROFILAKTYKA

- profilaktyka uzależnień, - przeciwdziałanie agresji, - psychoedukacja,

- profilaktyka wychowawcza

- stosowanie środków zaradczych zapobiegających niedostosowaniu społecznemu uczniów.

 

1. Prowadzenie profilaktyki uzależnień - przeciwdziałanie paleniu tytoniu, spożywania alkoholu i używania narkotyków:

  • ·         ukazywanie społeczno-ekonomicznych, zdrowotnych i moralnych skutków uzależnień, wyjaśnianie przyczyn i mechanizmów tych zjawisk,
  • ·         rozwijanie różnych porad i terapii dla młodzieży uzależnionej,
  • ·         konsultacje z rodzicami.

2. Ograniczenie zainteresowania młodych ludzi środkami psychoaktywnymi i "negatywnymi" subkulturami oraz pokazanie alternatywnych "sposobów życia".

3. Przeciwdziałanie agresji (werbalnej i fizycznej):

  • ·  rozpoznawanie wszelkich przejawów agresji w środowisku szkolnym,
  • ·  trening konstruktywnego rozwiązywania konfliktów,
  • ·  informowanie uczniów o sposobach szukania pomocy,
  • ·   nauka wyrażania uczuć w sposób akceptowany społecznie.

4. Obserwacja zachowania uczniów pod kątem zachowań ryzykownych.

5. Psychoedukacja w zakresie kształtowania podstawowych umiejętności interpersonalnych (rozwiązywanie konfliktów, komunikacja werbalna i niewerbalna, asertywność, konstruktywne wyrażanie uczuć, relacje rówieśnicze i relacje rodzice-dzieci) oraz intrapersonalnych (m.in. poznanie siebie, umiejętność trafnej samooceny, myślenie twórcze).

6. Poddawanie uczniów zagrożonych niedostosowaniem społecznym systematycznej kontroli i ocenie, wdrażanie ich do przestrzegania obowiązujących norm społecznych.

7. Opieka nad uczniami wymagającymi szczególnej pomocy:

  • ·         współpraca z nauczycielami i wychowawcami  w pracy z uczniami sprawiającymi trudności wychowawcze, współpraca z organizacjami szkolnymi i pozaszkolnymi w zakresie wspólnego oddziaływania na uczniów wymagających szczególnej opieki i pomocy wychowawczej.

8. Konsultacje z dyrekcją szkoły, wychowawcami,  kuratorami sądowymi  w zakresie przeciwdziałania agresji i przemocy wśród uczniów.

9.Realizacja programów profilaktyczno-wychowawczych:

  • ·         z wykorzystaniem funduszy pozyskanych z Miejskiej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Dęblinie,

Na bieżąco

 

 

Na bieżąco

Na bieżąco

 

 

 

Wg potrzeb

 

Na bieżąco

 

 

Na bieżąco

Wg potrzeb

ELIMINOWANIE PRZYCZYN NIEPOWODZEŃ SZKOLNYCH

- organizowanie pomocy w wyrównywaniu braków w wiadomościach szkolnych wśród uczniów napotykających szczególne trudności w nauce,

- pomoc nauczycielom w organizowaniu i prowadzeniu zespołów wyrównawczych,

- organizowanie nauczania indywidualnego oraz zajęć wyrównawczych.

1. Objęcie uczniów sprawiających trudności w realizacji procesu dydaktyczno-wychowawczego różnymi formami pomocy:

  • ·         dodatkowe zajęcia pozalekcyjne,
  • ·         kontakt i współpraca z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną,
  • ·         kontakt i współpraca z instytucjami współpracującymi ze szkołą (Kuratorami Sądowym, Sądem Rodzinnym, MKRPA, Urzędem Miasta, OPS, Policją).

2. Pomoc w rozwiązywaniu trudnych sytuacji życiowych dzieci i ich problemów szkolnych. Podejmowanie środków zaradczych.

3. Udzielanie pomocy  nauczycielom  w:

  • ·         dostosowaniu  wymagań  edukacyjnych do indywidualnych  potrzeb  ucznia,
  • ·         przestrzeganiu  realizacji  zaleceń zawartych w dokumentacji z  poradni  psychologiczno – pedagogicznej,

4. Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla dzieci ze Specjalnymi Potrzebami Edukacyjnymi (realizacja zadań wynikająca z rozporządzenia o Pomocy Psychologiczno-pedagogicznej):

  • Przygotowanie materiałów dla nauczycieli,
  • Pomoc w bieżącej pracy z uczniami,

5. Informowanie uczniów i ich rodziców  o możliwości uczestnictwa dzieci w zajęciach wyrównawczych, kółkach zainteresowań  i zajęciach pozalekcyjnych oraz konsultacjach indywidualnych z nauczycielami poszczególnych przedmiotów.

6. Współpraca z pracownikami Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w zakresie opieki  nad uczniami:

  • ·         organizowanie warunków do realizacji zaleceń na terenie szkoły.
  • ·         Organizowanie badań dla uczniów z trudnościami w nauce,
  • ·         Kierowanie rodziców na konsultacje psychologiczne, logopedyczne i pedagogiczne,
  • ·         Zachęcanie rodziców w uczestniczeniu w zajęciach „szkoły dla rodziców” organizowanej na terenie Poradni P-P.

Na bieżąco

 

 

 

Na bieżąco

 

 

Na bieżąco

 

Wrzesień 2016

 

Na bieżąco

Na bieżąco

INDYWIDUALNA

OPIEKA

PEDAGOGICZNA

1. Udzielanie dzieciom i młodzieży pomocy w eliminowaniu napięć psychicznych nawarstwiających się na tle niepowodzeń szkolnych.

2. Udzielanie pomocy uczniom (poradnictwo psychospołeczne) w rozwiązywaniu trudności powstających na tle konfliktów rodzinnych.

3. Udzielanie pomocy uczniom mającym trudności w kontaktach z rówieśnikami i środowiskiem:

    • Rozwiązywanie konfliktów rówieśniczych,
    • Prowadzenie mediacji między uczniami

4. Analiza postępów w nauce uczniów pozostających pod opieką pedagoga.

5.Umożliwienie uczniom z trudnościami szkolnymi lub sprawiającymi problemy wychowawcze odbycie badań psychologiczno-pedagogicznych. Ścisły kontakt z PPP. Rozmowy z rodzicami, mające na celu skłonienie rodziców do odbycia badań psychologiczno-pedagogicznych przez ich dzieci.

 

Wg potrzeb

Wg potrzeb

 

Na bieżąco

Na bieżąco

Wg potrzeb

POMOC MATERIALNA UCZNIOM

 

- organizowanie pomocy materialnej oraz opieki nad uczniami znajdującymi się w trudnych warunkach materialnych,

- współpraca z instytucjami pozaszkolnymi w sprawach zapewnienia właściwych warunków socjalno-bytowych i opieki nad dziećmi i młodzieżą.

Wg potrzeb

INNE ZADANIA:

- organizacja egzaminu gimnazjalnego,

- ewaluacja wewnątrzszkolna,

1. Przygotowanie deklaracji dla rodziców odnośnie przystąpienia do części egzaminu gimnazjalnego z języka obcego nowożytnego;

2. Przygotowanie procedur zdawania egzaminu gimnazjalnego w formie dostosowanej do indywidualnych potrzeb uczniów;

3. Udział w spotkaniach zespołów nadzorujących przebieg egzaminu gimnazjalnego – przygotowanie materiałów;

4. Pomoc w przygotowaniu próbnego i właściwego egzaminu gimnazjalnego;

5. Koordynowanie pracy zespołów do spraw ewaluacji wewnątrzszkolnej:

    • udzielanie nauczycielom pomocy merytorycznej w przeprowadzeniu ewaluacji wewnętrznej oraz  przygotowaniu raportów semestralnych i końcowych,

 

Wrzesień-październik 2016

Listopad 2016, luty 2016

Kwiecień 2016

Na bieżąco

ORGANIZACJA PRACY WŁASNEJ

1. Stała współpraca z władzami szkoły, wychowawcami, nauczycielami, samorządem szkolnym, pielęgniarką szkolną w rozwiązywaniu problemów opiekuńczo-wychowawczych.

2.  Współpraca z następującymi instytucjami:

  • ·         Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna:

- ustalanie terminów badań dla uczniów przejawiających trudności szkolne,

- koordynowanie działań zmierzających do korzystania przez dzieci z grup terapeutycznych,

- indywidualne konsultacje z pracownikami,

- koordynowanie badań przesiewowych dla dzieci najmłodszych, oraz innych badań grupowych na terenie szkoły,

  • ·         Komisariat Policji w Dęblinie,
  • ·         Ośrodek Pomocy Społecznej w Dęblinie,
  • ·         Urząd Miasta w Dęblinie,
  • ·         Miejska Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych (udział w spotkaniach szkoleniowych, uczestnictwo w kampanii „Zachowaj trzeźwy umysł”, pozyskiwanie środków finansowych na działania z zakresu profilaktyki),
  • ·         Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Rykach (opieka nad dziećmi pozostającymi w rodzinach zastępczych)
    • ·         VIII Zamiejscowy Wydział Rodzinny i Nieletnich z siedzibą w Rykach oraz Zespół Kuratorski w Rykach, (sporządzanie opinii na temat uczniów będących pod kuratelą i opinii uczniów problemowych z rodzin dysfunkcyjnych),
    • ·         szkoły podstawowe, gimnazja i szkoły średnie na terenie Dęblina,

3. Zapewnienie w tygodniowym rozkładzie zajęć możliwości kontaktowania się uczniów i rodziców.

4. Prowadzenie dokumentacji:

  • ·         Dziennik Pracy,
  • ·         Notatki służbowe,
  • ·         Protokoły spotkań z rodzicami i uczniami,
  • ·         Ewidencje uczniów wymagających szczególnej opieki wychowawczej,
  • ·         Ewidencja spraw sądowych,
  • ·         Ewidencja uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi;
  • ·         Dziennik terapii pedagogicznej,

 

Przez cały rok

 

 

Wg potrzeb

 

 

 

 

 

Przez cały rok